Șoferii ar putea să dea chiar și cu 50% mai mulți bani pentru RCA, începând de anul viitor.
Reprezentanți ai Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) au declarat pentru gândul că tarifele RCA „ar trebui” să se majoreze de anul viitor în medie cu 50%, astfel încât firmele de asigurări să își poată acoperi, din încasări, riscurile asumate și cheltuielile aferente. Cu toate acestea, decizia finală va aparține societăților de asigurare.
Cele mai recente statistici arată că, la nouă luni, încasările totale din RCA sunt de aproximativ trei ori mai mici decât obligațiile de plată înregistrate de societățile de asigurare.
„Tarifele RCA ar trebui să se majoreze, pentru că obligațiile de plată ale companiilor de asigurări depășesc de trei ori încasările. Din această situație nu există ieșire”, a comentat pentru gândul un reprezentant al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), care a adăugat însă că decizia finală aparține firmelor de asigurare.
Citește și Omniasig: Tarifele RCA, nesustenabile, sunt efectul concurenței nebune dintre asigurători
Cât va costa cel mai ieftin RCA
Cea mai ieftină poliță RCA, cu valabilitate pentru șase luni, costă 161 lei, iar cea mai scumpă poate fi încheiată pentru 534 lei. Pentru 12 luni, polița RCA are un preț minim de 293 lei și unul maxim de 1.007 lei, potrivit unei analize Mediafax.
Potrivit datelor CSA, prima medie anualizată pentru polițele RCA a fost în primele șase luni de 440 lei, în scădere cu 3% față de iunie 2011, iar dauna medie plătită pe total piață a urcat cu 11%, la 5.642 lei.
Dacă firmele de asigurare ar aplica o majorare de 50% a tarifelor RCA, prețul mediu al unei polițe auto obligatorii ar putea ajunge de la 440 la 660 de lei.
Proiectul CSA
„Pentru a acoperi riscurile și cheltuielile aferente firmele de asigurare ar trebui să majoreze tarifele RCA. Aceasta este efectul urmărit prin proiectul CSA. Încasările din RCA sunt, la nouă luni, puțin peste un miliard de lei, daunele sunt de circa 960 de milioane de lei, rezerva de daune este de aproximativ 1,7 miliarde de lei, iar daunele neavizate sunt de circa 700 de milioane de lei. Este clar că încasările firmelor de asigurări sunt de trei ori mai mici decât obligațiile de plată”, a explicat pentru gândul un reprezentant al CSA.
Rezerva de daune se creează în baza estimărilor pentru avizările de daune primite de asigurător, astfel încât fondul creat să fie suficient pentru acoperirea plății acestor daune. „Rezerva de daune apare mare, pentru că firmele de asigurare trebuie să țină cont, de exemplu, de pretențiile formulate de victimele accidentelor de circulație. Acestea au ajuns să ceară drept despăgubiri
Citește și DECIZIA care va afecta toți ȘOFERII. Cum vor fi DESPĂGUBIȚI DE ASIGURATORII RCA conducătorii auto implicați în accidente
În prezent, asigurătorii practică pentru RCA prețuri care pentru același autovehicul și șofer pot fi de două sau trei ori mai mari decât cea mai ieftină poliță disponibilă pe piață, în funcție de compania care o emite, potrivit unei analize a Mediafax.
Prin practicarea de tarife scăzute la RCA, companiile reușesc, pe termen scurt, să atragă numeroși clienți și, implicit, să își majoreze veniturile din subscrieri și cota de piață.
Pe de altă parte, un nivel scăzut al prețurilor la RCA nu poate fi sustenabil pe termen lung, în condițiile în care creșterea portofoliului de polițe va avea ca efect și majorarea frecvenței daunelor și a despăgubirilor pe care asigurătorul trebuie să le achite.
„În România se practică unele dintre cele mai mici tarife la RCA din Uniunea Europeană. Pe de altă parte, România conduce la numărul de accidente rutiere”, a declarat pentru gândul Norbert Simpf, Business Developer la Internetas, broker de asigurări.
De exemplu, în Austria prima medie pentru RCA este de 250 de euro, în scădere cu 16% față de tarifele practicate în urmă cu trei patru ani.
Citește și România a pierdut 50 de MILIARDE DE EURO din cauza accidentelor RUTIERE. Rețeta slovenă pentru a face un ministru de Interne să plângă
Norbert Simpf a spus că în țările dezvoltate din UE în calculul tarifelor RCA se ține cont de mulți ani de faptul că un șofer a avut sau nu daune într-o anumită perioadă de timp, în timp ce pe piața asigurărilor din România acest sistem se practică doar din 2010.
Societățile de asigurare, obligate să stabilească tarifele RCA pe baza calculelor statistice
„Pentru fiecare categorie de riscuri omogene considerate, asigurătorii au obligația de a stabili tarifele de prime astfel încât, cu o probabilitate de cel puțin 99,5%, primele estimate pe următoarele 12 luni să acopere toate riscurile asumate, toate cheltuielile aferente și marja de profit a asigurătorului, cu respectarea legislației și a principiilor actuariale general acceptate”, se arată în proiectul de act normativ al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Documentul vizează modificarea normelor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse în aplicare printr-un ordin CSA din 2011.
Ordinul CSA din 2011 spune că asigurătorii RCA sunt obligați să stabilească tarifele de primă pentru fiecare categorie de vehicule, pe perioade de un an, calculate pe baze actuariale (…) astfel încât să garanteze permanent îndeplinirea obligațiilor ce decurg din încheierea polițelor RCA, constituirea rezervelor tehnice prevăzute în legislație și plata contribuțiilor către fondurile stabilite în conformitate cu legislația, precum și acoperirea cheltuielilor de achiziție și de administrare.
„În general, în lunile noiembrie-ianuarie, firmele de asigurare ies pe piață cu oferte imbatabile la RCA, în dorința de a câștiga o cotă de piață mai mare și de a obține lichidități pe termen scurt. Bănuiesc că prin proiectul propus, CSA dorește să elimine posibilitatea firmelor de asigurare de a vinde RCA sub prețul normal (care să acopere riscurile și daunele plătite n.n.). Vă dați seama câte polițe RCA de 200 de lei pe an, trebuie să vândă o firmă de asigurare pentru a acoperi o daună, să spunem, de 30.000 de euro, rezultată în urma avarierii unui autoturism X5”, întreabă retoric Norbert Simpf.
Încasările din RCA în 2011 – un sfert din veniturile firmelor de asigurări
Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau vătămările corporale suferite.
Scopul poliței este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situația materială a celui care a produs paguba.
Porivit Codului Rutier, șoferilor depistați fără RCA li se va reține talonul mașinii și plăcuțele de înmatriculare.
Societățile autorizate să emită RCA sunt ABC Asigurări, Allianz-Țiriac Asigurări, Generali România, Asirom, Euroins România, Astra, Omniasig, Carpatica Asig, Groupama Asigurări, UNIQA Aigurări și City Insurance.